|
....::::
PROJEKTY ::::....
Wspólnie z naszym
niemieckim partnerem tj. Schule fur Niedersorbische Sprache und
Kultur, w Cottbus oraz dzięki wsparciu finansowemu Fundacji
Współpracy Polsko-Niemieckiej w naszej szkole realizowane są
projekty edukacyjne:
2013
REALIZACJA
PROJEKTU
„Zatrzymane w czasie – skarby
przodków naszym dziedzictwem”.
Projekt edukacyjny współfinansowany przez Fundację Współpracy
Polsko-Niemieckiej realizowaliśmy od 01 czerwca 2013r. do 06
listopada 2013r.
Podczas opracowywania projektu uwzględniliśmy zalecenia i priorytety
zawarte w regulaminie FWPN. W zakresie edukacji działania podnoszące
jakość dwu- lub wielostronnych relacji poprzez pogłębienie wiedzy na
wybrane tematy (w tym specjalistyczne i historyczne). Podnoszenie
kompetencji językowych, popularyzowanie wiedzy o kraju sąsiada. W
dziedzinie kultury działania mające wpływ na zrozumienie kultury
kraju sąsiada, podnoszące jakość działań kulturalnych i zwiększające
udział społeczeństwa w kulturze:
• krzewienie efektywnego modelu aktywnego uczestnictwa w kulturze,
także poprzez zastosowanie nowych technologii,
• propagowanie postaw opartych na świadomości własnej tożsamości
kulturowej, na szacunku i akceptacji dla inności i odmiennych
poglądów.
Niniejsze przedsięwzięcie jest kontynuacją wcześniejszych projektów,
a jednocześnie zapoczątkowuje nowe działania w zakresie współpracy
polsko-niemieckiej ze szczególnym uwzględnieniem tradycji i kultury
Dolnych Łużyc. Podjęliśmy następujące działania:
-warsztaty artystyczne z wykorzystaniem nowoczesnych technik
stosowanych w sztuce (decoupage),
- piknik integracyjny ,
-spotkania tandemowe po obu stronach granicy Żary-Cottbus,
- zwiedzanie Muzeum Etnograficznego w Cottbus oraz Muzeum Pogranicza
Śląsko-Łużyckiego w Żarach,
- warsztaty kultury łużyckiej „Przeszłość, teraźniejszość
przyszłość.”,
-cykl miniwykładów o Łużycach,
-wyświetlenie filmu o Żarach-stolicy Dolnych Łużyc w Niedersobische
Sprache und Kultur w Cottbus.
Po realizacji projektu osiągnęliśmy założone cele:
- rozpropagowaliśmy postawy oparte na świadomości własnej tożsamości
kulturowej, na szacunku i akceptacji dla inności i odmiennych
poglądów,
- przełamywaliśmy bariery językowe poprzez różnorodne wspólne
działania,
-wykorzystywaliśmy formy i metody pracy inspirujące zachowania
twórcze uczestników naszego projektu,
- gromadziliśmy pamiątki po przodkach polskich i niemieckich i
wykorzystywaliśmy je podczas przeprowadzanych przez nas zajęć
warsztatowych.
Efektami naszej pracy z partnerem niemieckim na warsztatach
artystycznych jest wystawa eksponatów wykonanych podczas zajęć
decopupage : szkatułki, ozdobne butelki i lampki, medaliony,
podstawki, a przede wszystkim ” zatrzymany w czasie” obraz -mozaika
na szkle ilustrujący zabytki architektoniczne Żar wykonany przez
dziadków i wnuków. Ponadto pogłębianie umiejętności językowych,
utrwalanie wiedzy historycznej, wymiana doświadczeń pokoleniowych.
Nasze działania inspirowane były dziedzictwem naszych przodków, tj.
wspomnieniami dziadków, starymi fotografiami i pocztówkami,
historycznymi pamiątkami.
Niesłabnące zainteresowanie tematyką związaną z Dolnymi Łużycami i
współpracą z partnerem niemieckim (Niedersorbische Sprache und
Kultur) inspiruje nas do podejmowania co raz to nowszych działań ,
pogłębiających wiedzę o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości
naszej Małej Ojczyzny.
„In der Zeit angehalten - Schätze der Vorfahren sind unsere Erbe”.
Das Bildungsprojekt, das durch Stiftung für Deutsch-Polnische
Zusammenarbeit mitfinanaziert wurde, haben wir vom 1. Juni 2013 bis
zum 3. November 2013 realisiert.
Während der Projektbearbeitung haben wir Empfehlungen und Prioritäte,
die in der SDPZ-Ordnung enthalten sind, berucksichtigt. Im Bereich
der Bildung: Tätigkeiten, die Qualität der zwei- oder mehrseitigen
Beziehungen durch Vertiefung des Wissens zu den verschiedenen Themen
verbessern (dabei auch spazialistische und geschichtliche).
Steigerung der Sprachkompetenzen, Popularisierung des Wissens über
der Nachbarstaat. Im Bereich der Kultur: Tätigkeiten, die Einfluss
auf Verstandnis der Kultur der Nachbarstaat, haben und die Qualität
der kulturellen Tätigkeiten verbessern und Anteil der Gesellschaft
an der Kultur vergröβern:
• Verbreitung des effektiven Models der aktiven Teilnahme an der
Kultur, und auch durch die Anwendung nmoderner Technologien
• Ausbreitung der Haltungen, die die an Bewusstsein seiner
Kulturidentität , Schätzung und Akzepantz anderer Leute und
Meinungen gestüzt sind.
•
Dieses Unternehmen ist Fortsetzung der vorherigen Projekte und
gleichzeitig beginnt neue Tätigkeiten im Bereich der
deutsch-polnischen Zusammenarbeit mit besonderer Berücksichtigung
der Tradition und Kultur der Niederlausitz
Wir haben folgenede Tätigkeiten unternommen:
- künstleriche Workshops mit Anwendung der modernen Techniken, die
in der Kunst verwendet werden (Decoupage),
- Integrationspicknick ,
-Tandem-Treffen auf der beiden Seiten der Grenze Żary-Cottbus,
- Besichtigung des Ethnografischen Museums in Cottbus und des
Museums des Schlesich-Lausiter Grenzgebietes in Żary,
- Workshops der Lausitzer Kultur „Vergangenheit, Gegenwart, Zukunft”,
- Zyklus der kurzen Vorlesungen über Lausitz ,
- Filmvorführung über Żary- Hauptstadt der Niederlausitz in der
Schule für Niedersobische Sprache und Kultur in Cottbus.
Nach der Realisierung des Projekts wir folgende Ziele erreicht:
- Wir haben Haltungen, die an Bewusstsein seiner Kulturidentität ,
Schätzung und Akzepantz anderer Leute und Meinungen gestüzt sind,
verbreitet.
- Wir haben Sprachbarrieren durch verschiedene Tätigkeiten abgebaut.
- Wir haben solchen Formen und Methoden der Arbeit angewendet, die
Teilnehmer des Projekts kreativ inspiriert haben.
- Wir haben polnische und deutsche Vorfahrenadenken gesammelt und
während der Workshops angewendet.
Ergebnisse unserer Arbeit mit dem deutschen Partner während der
künstlerischen Workshops sind: Austellung aller in den Workshops
hergestellten Exponate wie Schatullen, geschmückte Flaschen und
Lämpchens, Medaillons , Untertassen und vor allem das „In der Zeit
angehaltene“ Bild-Glasmosaik, das architektonische Denkmäler in Żary
illustriert und durch Enkelkindern und Groβeltern hergestellt wurde.
Auβerdem haben wir Sprachkenntnisse, geschichtliches Wissens
vertieft und Generationserfahrungen ausgetauscht.
Unsere Tätigkeiten waren durch Erbe unserer Vorfahren wie
Erinnerungen der Groβeltern, alte Fotos und Ansichtkarten,
geschichtlichen Andenken illustriert.
Nicht ablaufende Interesse für das Thema Niederlausitz und die
Zusammenarbeit mit dem deutschen Partner (Schule für Niedersobische
Sprache und Kultur in Cottbus) inspiriert uns zum Unternehmen neuer
Tätigkeiten, die Wissen über Vergangenheit, Gegenwart und Zukunft
unseres Heimatlandes vertiefen.
[ARCHIWUM PROJEKTÓW]
|
|